2016: Leerlingen zoeken oplossing voor vluchtelingenproblematiek

Fort Europa slotsessie
Op woensdag 24 februari kruipen de leerlingen van het zesde middelbaar van het Stedelijk Lyceum Deurne in de huid van de Europese regeringsleiders. Tijdens een simulatie van de Europese Raad, discussiëren de 24 leerlingen over de posities van hun land met betrekking tot de vluchtelingenproblematiek. De simulatie is de slotsessie van project ‘Fort Europa’, een educatief traject van het Vredescentrum om jongeren tussen 16 en 18 te laten nadenken over dé internationale kwestie van het moment, de vluchtelingencrisis. In drie workshops werden ze klaargestoomd voor de officiële raadszitting in het Bernarduscentrum. Slagen de kersverse onderhandelaars erin om tot een compromis te komen?

Achtergrond
In 2015 werd de historische kaap van 50 miljoen vluchtelingen wereldwijd bereikt. Naar aanleiding van dit trieste feit, ontwikkelde het Vredescentrum ‘Fort Europa’ om een antwoord te bieden op vragen vanuit het onderwijs. Fort Europa ging van start in oktober 2015 in 7 klassen van vier scholen in de provincie Antwerpen: Stedelijk Lyceum Deurne, Leonardo Lyceum Quellinstraat, College Hagelstein Sint-Katelijne-Waver en Atheneum Hof van Riemen Heist-op-den-Berg.