Bijzonder Comité voor Herinneringseducatie (BCH)

Veel leraren lijken soms door het bos de bomen niet meer te zien. Er is zo’n ruim aanbod aan herinneringseducatie, maar het is niet altijd makkelijk om dat in de klas te krijgen. Daarom besliste de Vlaamse Minister van Onderwijs een projectsubsidie uit te trekken om de leerkrachten een helpende hand toe te steken. Dankzij deze subsidie ontstond in 2008 het ‘Bijzonder Comité voor Herinneringseducatie’ (BCH).

De doelstelling van het BCH is dubbel en draait om transparantie en ondersteuning.

Enerzijds willen we een grotere transparantie van het aanbod aan herinneringseducatie creëren door middel van een gebruiksvriendelijke website en database. Het BCH werkt hiervoor samen met KlasCement. Deze database omvat heel wat Belgische herinneringseducatieve websites en projecten in de brede zin van het woord. Via een zoekfunctie op de website is deze database gratis te consulteren. Zo kunnen leraren en leerlingen er probleemloos iets vinden dat bij hen past.

Anderzijds hopen we de leraar te ondersteunen en te helpen bij de vraag hoe je met een bepaalde doelgroep efficiënt kan werken aan herinneringseducatie. Vanaf 2010 werden er nieuwe vakoverschrijdende eindtermen (VOET) ingevoerd. Het BCH zal hierin als denktank fungeren. Wij willen praktische tips formuleren en voorbeelden van goede praktijk aanreiken.

Dit comité bestaat uit de pedagogische verantwoordelijken van een aantal belangrijke actoren op het vlak van herinneringseducatie (In Flanders Fields Museum, Oorlog en Vrede in de Westhoek, Kazerne Dossin, Fort van Breendonk, Stichting Auschwitz, Instituut voor Veteranen IV-NIOOO, RCN Justice & Démocratie, Tumult, Vredescentrum van de Provincie en de Stad Antwerpen), de pedagogische begeleidingsdiensten van de verschillende onderwijsnetten en het Ministerie van Onderwijs en Vorming.

Adres: 
,